Princip for opfyldelse af undervisningspligten ved udøvelse af eliteidræt eller deltagelse i musikskole, marts 2020 |
|
Alle principper for Hillerød Vest Skolen er bygget ud fra samme værdigrundlag: Hillerød Vest Skolen vil gennem gensidig inspiration og omsorg udvikle ansvar, selvvirksomhed og lyst til læring. Gennem tryghed og fællesskab arbejder vi for, at børn og voksne tager ansvar for sig selv og hinanden. Derved skaber vi rammen for selvværd og ligeværd. Hillerød Vest Skolen er en skole, hvor der tages hensyn til børns forskellighed, og hvor udgangspunktet er, at alle børn har talenter. Der er fokus på barnets individuelle behov og forudsætninger samtidig med, at der også er fokus på barnets behov for fællesskab.
Hillerød kommunes skolepolitik: 2016-2020 (uddrag): Alle elever skal trives og opleve sig som en del af et fagligt og socialt fællesskab. Folkeskoleloven § 33, stk. 9: ”Efter anmodning fra forældrene, jf. § 54, kan skolens leder tillade, at en elev i begrænset omfang opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i en kommunal eller statsligt støttet musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening.” … § 44, stk. 2, at ”Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om […] 2) adgangen til at opfylde undervisningspligten ved at deltage i undervisningen i den kommunale musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening, jf. § 33, stk. 9.” |
Værdi
Baggrund |
Opfyldelse af en del af undervisningspligten ved en musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse skal tilgodese elever, der går på musikskole, og elever med særlige idrætstalenter, så de kan dygtiggøre sig og udfolde talent inden for disse områder. |
Formål |
Skolen, eleven og forældrene evaluerer fritagelsen i fællesskab mindst en gang årligt, eller når skole, elev eller forældre finder anledning til det. |
Succeskriterier |
|
Skolens ansvar |
|
Forældrenes ansvar |