Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen

 

Princip for underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen - herunder elevplaner, marts 2020

 

Alle principper for Hillerød Vest Skolen er bygget ud fra samme værdigrundlag: Hillerød Vest Skolen vil gennem gensidig inspiration og omsorg udvikle ansvar, selvvirksomhed og lyst til læring. Gennem tryghed og fællesskab arbejder vi for, at børn og voksne tager ansvar for sig selv og hinanden. Derved skaber vi rammen for selvværd og ligeværd.

Hillerød Vest Skolen er en skole, hvor der tages hensyn til børns forskellighed, og hvor udgangspunktet er, at alle børn har talenter.

Der er fokus på barnets individuelle behov og forudsætninger samtidig med, at der også er fokus på barnets behov for fællesskab.

 

Hillerød kommunes skolepolitik: 2016-2020 (uddrag):  Alle elever skal vide, hvad de skal lære, og hvorfor det skal læres. De skal samtidig have konkrete tilbagemeldinger på, hvor de er i deres læreproces, og vejledning i hvordan de kommer videre.

 

Folkeskoleloven § 13: "Eleverne og forældrene, jf. § 54, skal regelmæssigt underrettes om lærernes og eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af skolegangen. Forældrene skal underrettes skriftligt om resultaterne af test”... "Som led i den løbende evaluering, jf. § 13, stk. 2, skal der for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin udarbejdes en elevplan. Elevplanen skal for eleverne i børnehaveklassen til og med 8. klassetrin indeholde individuelle mål og status for elevens læring og en beskrivelse af, hvordan der skal følges op herpå." … "Elevplaner skal være digitale. Elevplanen skal gøres tilgængelig for elevens forældre digitalt og opdateres mindst en gang hvert skoleår. Forældre skal endvidere efter anmodning modtage en udskrift af den digitale elevplan."

 

Værdi

 

 

 

 

 

 

 

Baggrund

Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene løbende og fyldestgørende orientering om deres barns faglige og trivselsmæssige udvikling og dermed sikre forældrene et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel.

 

Formål

  • Information til forældrene om elevens udbytte af undervisningen er fyldestgørende og tilpasset forældrenes forskellige forudsætninger.
  • Information til forældrene om elevens udbytte af undervisningen hjælper skolen og forældrene til sammen at forebygge og løse faglige og trivselsmæssige problemer.
  • Elevplanen er en del af informationen til forældrene om elevens udbytte af undervisningen. Den danner grundlag for skole-hjemsamtalen.
  • Elevplanen er med til at sikre, at alle elever udfordres i forhold til deres niveau.
  • Elevplanen danner grundlag for skole-hjem-samtalen og indeholder aftaler mellem skolen og forældrene om elevens udvikling.

 

Mål

I forældretilfredshedsundersøgelserne angiver mere end 75% af forældrene tilfredshed med skolens information om den enkelte elevs faglige- og trivselsmæssige standpunkt.


Alle elevplaner er tilgængelige for elevens forældre senest 14 dage inden skole-hjemsamtalen.

 

Succeskriterier

  • Skolen tilstræber at give forældrene en løbende og fyldestgørende viden om elevens udvikling i alle fag hvert år.
  • Skolen tilstræber at give forældrene viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.
  • Skolen tilstræber at udarbejde løbende opdatering af elevplanerne.
  • Skolen tilstræber, at elevplanerne giver et fyldestgørende billede af den enkelte elevs faglige udbytte og trivsel samt af de konkrete mål, der sættes for elevens udvikling.
  • Skolen tilstræber, at indholdet i elevplanen bygger på samtaler med eleven.
  • Skolen tager, i sin orientering af forældrene om elevens udbytte af undervisningen, hensyn til forældrenes forskellige forudsætninger.
  • Skolen tilstræber at udlevere elevplanen i en form og på et tidspunkt, så forældrene kan bruge det som forberedelse til skole-hjem-samtalerne, og sørger for opdatering efter samtalen ift. mål og aftaler.

 

Skolens ansvar

  • Forældrene tilstræber at have en løbende dialog med deres barn om barnets mål og udbytte af undervisningen.
  • Forældrene følger efter bedste evne op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns læring.
  • Forældrene tilstræber at holde sig orienteret om indholdet i elevplanen.

 

Forældrenes ansvar

 

  • Eleven er orienteret om elevplanen og bidrager til opfyldelse af planens mål.

Elevernes ansvar