Princip for samarbejde mellem skole og hjem, maj 2019 |
|
|
|
Alle principper for Hillerød Vest Skolen er bygget ud fra samme værdigrundlag: Hillerød Vest Skolen vil gennem gensidig inspiration og omsorg udvikle ansvar, selvvirksomhed og lyst til læring. Gennem tryghed og fællesskab arbejder vi for, at børn og voksne tager ansvar for sig selv og hinanden. Derved skaber vi rammen for selvværd og ligeværd. Hillerød Vest Skolen er en skole, hvor der tages hensyn til børns forskellighed, og hvor udgangspunktet er, at alle børn har talenter. Der er fokus på barnets individuelle behov og forudsætninger samtidig med, at der også er fokus på barnets behov for fællesskab.
|
Værdi |
|
|
Samarbejdet mellem skole og hjem sikrer, at Hillerød Vest skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og udnytter deres potentiale.
|
Formål |
|
|
Kommunikation mellem skole og hjem Den primære kommunikationsvej imellem skole og hjem er Aula.
Skolens ansvar
Forældrenes ansvar
Elevernes ansvar
Skole-hjem samtaler Der afholdes minimum en samtale i løbet af året pr. elev. Både skole og forældre kan bidrage til dagsordenen, som de gensidig orienterer hinanden om inden samtalen. Samtalen kan fx omhandle elevplan, elevens faglige, personlige og sociale udvikling. Det aftales på forhånd om eleven deltager i skole-hjem samtaler.
Forældremøder Der afholdes som hovedregel minimum et forældremøde. Det enkelte mødes dagsorden fastlægges i et samarbejde mellem skole og kontaktforældre. På møderne informeres om klassens trivsel, om aktuelle emner, om samarbejde mellem skole og hjem og forældrerådets planer.
Forældreråd Forældrene i hver klasse/hold vælger et forældreråd bestående af et passende antal forældrerepræsentanter. De vælges for minimum et år ad gangen og fungerer indtil næste forældreråd er valgt. Forældrerepræsentanterne planlægger og afholder arrangementer og andre tiltag udenfor skoletiden (mest af social karakter). Forældrerådet og lærerteamet har en dialog om klassens hverdag, og det tilstræbes at aktiviteter, som forældrerådet tager initiativ til, koordineres med lærerteamet i det omfang, det er relevant.
Kontaktforældre Hver klasse vælger 2 kontaktforældre, der har kontakten til skolebestyrelsen. Kontaktforældrene kan vælges blandt forældrerådets medlemmer. De vælges for minimum et år ad gangen og fungerer indtil nye kontaktforældre er valgt. Kontaktforældrene mødes et 1-2 gange årligt med skolens ledelse og repræsentanter fra skolebestyrelsen.
Skolebestyrelsen Skolebestyrelsen virker ud fra de lovmæssige rammer, som er fastsat i folkeskoleloven. Skolebestyrelsen udsender nyhedsbreve med information om bestyrelsens arbejde.
|
Mål
Indhold |
|
|
Hver klasse/hold har et forældreråd og kontaktforældre, og skolebestyrelsen er i kontakt med disse. Alle forældre har en aktiv profil på Aula. Skolen oplever, at kommunikationen mellem skole og forældre primært finder sted på Aula. Forældrene oplever, at kommunikationen mellem skole og forældre er passende. Forældretilfredshedsundersøgelsen viser (mere end 75 %) tilfredshed med kommunikationen. Skolens hjemmeside gennemgås årligt. Skolehjem samtaler og forældremøder afholdes for alle elever. |
Succeskriterier |
||