Årsberetning

Skolebestyrelsens årsberetning, skoleåret 2020-2021

Kære alle på Hillerød Vest Skolen

Så ringer klokken ud for sidste gang i dette skoleår, og den sidste madpakke er smurt. I den anledning vil vi i skolebestyrelsen gerne sige tak. Tak for den store opbakning til skolen gennem dette skoleår, der har budt på mange ændringer og tilpasninger som følge af coronapandemien. Tak, fordi I alle har fulgt de mange restriktioner og anbefalinger med tålmodighed og vedholdenhed. Tak for opbakning til bl.a. udeskemaer og hjemmeundervisning. Og ikke mindst tak, fordi I til stadighed har været opmærksomme på trivslen i klassen. I skolebestyrelsen er vi glade for, at skolen er blevet vist stor tillid og tiltro i et skoleår, der har været krævende for alle, både elever, forældre, lærere og ledelse. Vi håber, at den hverdag i skolen, som I møder igen efter en forhåbentlig lang og varm sommer, minder mere om den skole, vi kendte før Covid19.

I dette skoleår har der også været plads til andre emner end ”skolen i en coronatid” på skolebestyrelsens mødedagsordener. Heriblandt kapacitetsudfordringerne på skoleområdet, særligt i den vestlige del af Hillerød Kommune. Formanden og næstformanden i skolebestyrelsen, samt distriktsskolelederen, har løbende gennem skoleåret deltaget i en række dialog møder med Skoleforvaltningen og Børn-, Familie- og Ungeudvalget. Møderne har haft til formål dels at afdække udfordringernes omfang og dels at skitsere mulige scenarier for at komme udfordringerne til livs. I formandskabet er vi positivt indstillede overfor at blive inddraget tidligt i politikernes og embedsværkets arbejde med at finde løsninger, og vi har bidraget med undrende spørgsmål til processen, samt de ønsker, vi har for Hillerød Vest Skolens fortsatte udvikling. Vi ønsker, at der findes en helhedsorienteret løsning, så alle tre folkeskoler i det vestlige Hillerød balanceres både set i forhold til elevgrundlag, ressourcetildeling og renovering/nybyggeri. Processen med forvaltning og udvalg fortsætter på den anden side af sommerferien, og vi vil orientere jer i kommende nyhedsbreve, når der er væsentligt nyt.

Udover kapacitetsudfordringsdiskussionen er der også fokus på Kloge kvadratmeter i Hillerød Kommune. Det handler om, hvordan de nuværende kommunale bygninger udnyttes optimalt. Vi ser, at tankerne om Kloge kvadratmeter og ovenstående proces vedrørende kapacitetsudfordringer hænger sammen. Blandt andet har vi deltaget i diskussioner vedrørende de ledige kvadratmeter på skolens afdeling i Alsønderup. Denne proces er endnu ikke afsluttet, og vi deltager fortsat i den.

Trafiksikkerheden ved skolens to matrikler og i de tilgrænsende områder er stadigvæk et vigtigt fokusområde for skolebestyrelsens arbejde. I dette skoleår er det lykkedes os at sikre etablering af en ny og mere sikker cykelsti ved skolens afdeling Ålholm. Arbejdet med cykelstien påbegyndes til efteråret. Det er første etape i en større trafiksikkerhedsplan, som vi tidligere har fortalt om i vores nyhedsbreve. Det er med meget stor tilfredshed, at vi noterer os, at vores vedholdenhed på dette område giver resultater. Vi har desuden fremsendt et ønske om etablering af trafiksikker cykel- og gangsti mellem Frederiksværksgade/Ullerødbyen og Tulstrup/skolens afd. Alsønderup, da det også der er med livet som indsats, at eleverne tager cyklen i skole. Vi håber, at politikerne i udvalget også denne gang er lydhøre overfor den bekymring, vi har for vores elevers vej til og fra skole.

Til næste skoleår arbejder vi videre med ovenstående emner. Derudover forbereder vi det kommende valg til skolebestyrelsen. For snart tre år siden var vi syv helt nye forældrerepræsentanter, der blev valgt til skolebestyrelsen, og det vil sige, at vi er nogle stykker, der er på valg igen om et års tid. Det hører I meget mere om, når vi kommer på den anden side af sommerferien.

Skolebestyrelsen ønsker alle på Hillerød Vest Skolen en dejlig og afslappende sommerferie!
Vi ses til næste skoleår.