Ålholm - mobiltelefoner

Princip for elevers brug af mobiltelefoner (-og tablets) på Ålholm afd.

Generelt

Mobiltelefoner er blevet en naturlig del af børns og unges hverdag. I skolen er der undervisningsmæssige potentialer i mobilteknologien, hvorfor vi ikke ønsker, at forbyde mobiltelefoner generelt. Vi ønsker dog, at mobiltelefonerne får en plads, hvor det er læringsmæssigt relevant – og ikke hvor mobiltelefonerne fjerner fokus fra skolens kerneopgaver, læring og dannelse.

Når elever medbringer mobiltelefoner, er det på elevens eget ansvar. Skolen har ikke et erstatningsansvar, hvis en mobiltelefon forsvinder eller beskadiges.

Der gælder forskellige retningslinjer på skolens tre trin, idet eleverne befinder sig på forskellige niveauer udviklingsmæssigt.

Indskolingen

• Eleverne må gerne medbringe mobiltelefoner i skolen, men de skal være slukket eller sat på lydløs og ligge i skoletaskerne.
  • Hvis læreren finder det undervisningsrelevant, kan mobiltelefonen anvendes.
  • Forældre skal ikke kontakte eleverne i skoletiden, medmindre det sker gennem skolens kontor.
  • Eleverne må ikke uden en voksens tilladelse kontakte deres forældre i skoletiden.
  • Når eleverne bruger deres mobiltelefoner, må de kun tilgå alderssvarende film og hjemmesider mv.

Mellemtrinnet

• Mobiltelefoner må medbringes, men skal være lydløse og skal afleveres til læreren fra morgenstunden. Begge dele er elevens ansvar.
  • Hvis man har brug for at ringe hjem, skal man gå hen på kontoret. Ringer man hjem fra sin mobiltelefon, er det fordi læreren har givet lov.
  • Mobiler må bruges i undervisningen, hvis læreren har givet lov og at der er lavet en aftale om, hvad mobilen skal bruges til.