Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Anti-Mobbe-Strategi

Anti-Mobbe-Strategi Hillerød Vest Skolen - En mobbefri skole!

 

Mobning:

”Mobning er en persons eller gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person på et sted, hvor denne er tvunget til at opholde sig.

” Overfor mobning står såkaldte “godmodige drillerier”. Forskellen på mobning og drillerier er, at godmodige drillerier kun forekommer, når alle involverede parter finder drillerierne morsomme. Drillerier har det imidlertid ofte med at udvikle sig – og mobning begynder typisk som drillerier, der tiltagende bliver mere og mere generende og ondskabsfulde. Det er legalt at sige fra – også overfor smådrillerier.

Digital mobning definerer vi som mobning, der foregår på SMS, chat, mail og sociale medier ved f.eks. ondskabsfulde bemærkninger, fravær af ’likes’ eller deling af billeder og video. Indimellem udvikler mobning fra skolen sig til digital mobning

 

Sådan har vi det med mobning!

På Hillerød Vest Skolen færdes der mange mennesker - mange forskellige mennesker. Ingen er ens, for her mødes mange kulturer, traditioner og historier. På Hillerød Vest Skolen er én af de centrale værdier fællesskab. Med denne værdi følger, at vi på skolen skal være rummelige og give plads til mange ansigter. Mobning er uacceptabelt og skal til enhver tid bekæmpes.

Mobning er uacceptabelt og skal til enhver tid bekæmpes. Vi har en forventning om, at alle gør deres yderste for at stoppe mobning.

Forældrene har et grundlæggende ansvar for, at deres børn har respekt for andre mennesker. Vi forventer, at alle forældre klart signalerer, at mobning er uacceptabelt. Vi forventer, at forældrene deltager aktivt i skolens liv.

Vores elever har medansvar og skal bidrage til at skabe en velfungerende klasse, fagligt og socialt. Vores elever skal være bevidste om skolens og klassens samværsregler og normer samt have en kritisk, etisk og respektfuld adfærd på nettet og SMS.

Skolen har et medansvar for, at der vises respekt mellem de børn, der er elever på skolen.

Lærer- og pædagogteamet omkring den enkelte klasse har ansvaret for klassens sociale liv, men klassekoordinatoren har et særligt ansvar, og klassekoordinatoren har en central, koordinerende rolle i det forebyggende og udøvende arbejde mod mobning.

Ledelsen skal i samarbejde med elever, forældre og lærere iagttage og understøtte initiativer, der fører Hillerød Vest Skolen frem til at blive en mobbefri skole.

 

Hvad skal forældrene gøre?

Vær opmærksom på altid at tale respektfuldt om andre børn og voksne i jeres barns påhør. Tag initiativ til og deltag i sociale arrangementer for klassen, så I lærer de andre børn og forældre at kende. Hermed er det lettere at tage kontakt, hvis I oplever mobning. Vær opmærksom på, om alle børn i klassen får en mulighed for at deltage i sociale arrangementer.

Snak med jeres barn om brugen af digitale medier, om tonen på sociale medier, deling af billeder og video på nettet. Vis interesse i barnets færden på nettet og overvej barnets modenhed og vejledende aldersgrænser ved opstart af profiler på sociale medier. Vær en medspiller, som barnet kan søge råd hos.

Lyt til barnet, når det prøver at inddrage jer. og lyt også til det, der ikke bliver sagt. Læg for eksempel mærke til ændringer i barnets adfærd. Tag initiativ og vis, at barnet kan tale med jer om det, der optager det.

Hvis I får kendskab til, at jeres barn bliver udsat for mobning, skal I tage det alvorligt. Mobning er et overgreb, og der skal gribes ind. Vis jeres barn forståelse og støtte. Forhold jer tålmodigt, lyttende og undersøgende i samtaler med jeres barn. Se på problemet sammen med barnet som noget, der kan og skal løses. i er de voksne, og I skal hjælpe med at løse problemet.

• Når I har konstateret mobning, skal I inddrage klassekoordinatoren og/eller pædagogerne i HFO’en.

• Kontakt forældrene til de børn, der mobber og/eller bliver mobbet.

• Der skal laves holdbare løsninger, og det kræver en langvarig indsats. Så selv om man naturligvis bliver berørt af, at ens barn mobbes, vil processen kræve tålmodighed.

Hvis I får kendskab til, at jeres barn mobber andre børn, så spørg ind til, hvad der foregår og kontakt klassekoordinatoren og forældrene til de børn, der mobber/ bliver mobbet. Ofte handler mobning om kulturen i en klasse, der kan ændres ved fælles indsats. Det er vigtigt, at I taler med jeres barn og tydeligt giver udtryk for, at mobning ikke er accepteret.

 

Hvad skal eleverne gøre?

• Vis respekt og giv positiv opmærksomhed til den udsatte kammerat.

• Snak sammen om løsninger - bak hinanden op og tag emnet op i klassen.

• Respektér andre, også på nettet. Skriv pænt og læg ikke billeder eller private oplysninger om andre ud på nettet.

• Kontakt din klassekoordinator eller en anden lærer, du har tillid til - det er et fælles ansvar, så du må ikke gå og ”gemme” på problemet.

 

Hvad skal skolebestyrelsen gøre?

Skolebestyrelsen vil:

• Være til rådighed for forældre/forældrerepræsentanter, der rejser en mobbeproblematik. Problemet vil herefter blive præsenteret for en skoleleder.

• Deltage på årets første forældremøde og præsentere forældrene for forventninger til samarbejdet og ansvaret for en god kommunikation. Det præciseres, at alle forældre har et medansvar i problemløsningen.

• Præcisere over for klasserepræsentanter, at disse har en særlig opgave i forhold til at medvirke i det sociale arbejde i den enkelte klasse.

• Følge ”mobbeudviklingen” og forvente at skoleledelsen giver tilbagemelding på igangværende initiativer, herunder status på mobbeundersøgelser

 

Hvad skal lærerne gøre?

Lærerteamet, og i indskolingen ligeledes pædagogteamet, omkring den enkelte klasse har ansvaret for klassens sociale liv, men klassekoordinatoren harar et særligt ansvar. Klassekoordinatoren har en central, koordinerende rolle i det forebyggende- og udførende arbejde mod mobning

Lærerne skal:

• Have fokus på den forebyggende indsats, men skal såfremt mobning opstår tage initiativer til at afhjælpe problemet (undervisningsforløb, forældreinddragelse, AKT-indsats, konfliktmægling, kollegainddragelse)

• Have mobning som gennemgående tema i deres samarbejde omkring den enkelte klasse. De enkelte klasseteam skal i skoleårets begyndelse i deres årsplan omkring de skolekulturelle mål, angive hvilken forebyggende (evt. afhjælpende) indsats de tænker iværksat i den enkelte klasse. Klassekoordinatoren er tovholder.

• Arbejde med elevernes digitale dannelse, herunder sikre, at eleverne forstår medierne, kan navigere i digitale medier og reflektere over egne brug af medier. Arbejde med ,at eleverne får en kritisk, etisk og respektfuld social bevidsthed i forhold til sig selv og andre.

• En gang årligt tager indskolingen initiativ til et møde mellem lærere og kontaktpædagogerne, for at kvalificere mobbeindsatsen. • Være vedholdende i deres bestræbelser på, at Hillerød Vest Skolen bliver fri for mobning. Vær aldrig konfliktsky og gå ind i problemløsningen med det samme problemet konstateres - søg hjælp hos kolleger, samarbejdspartnere og skolens ledelse, hvis du ønsker faglig sparring og støtte.

• Tage henvendelser fra elever og forældre alvorligt. Tage hurtigt initiativ til, at problemet bliver afdækket og der bliver skitseret nogle handlemuligheder.

• Tage kontakt til pædagogerne i HFO´en, hvis det er relevant. • Informere skolens ledelse og søge hjælp om nødvendigt.

• Tage kontakt til involverede børns forældre (evt. hele klassen).

• Arbejde med elevernes digitale dannelse, herunder sikre, at eleverne forstår medierne, kan navigere i digitale medier og reflektere over egne brug af medier. Arbejde med at eleverne får en kritisk, etisk og respektfuld social bevidsthed i forhold til sig selv og andre.

 

Hvad skal ledelsen gøre?

Ledelsen vil tage følgende initiativer:

Ledelsen vil på den årlige teamsamtale drøfte indsatsen mod mobning med det enkelte team.

• Ledelsen vil hvert andet år iværksætte en trivselsundersøgelse (UMV), så udviklingen følges nøje.

• Skabe synlighed i forhold til muligheder for støtte til lærerens arbejde: AKT, skolepsykolog, konfliktmægling, SSP, ledelsesinddragelse, forældreinddragelse mv.

• Understøtte lærernes efteruddannelse, så skolen altid er i besiddelse af den nyeste viden på området.

• Sikre at skolens elevråd aktivt bliver en del af skolens strategi mod mobning. Elevrådet skal bl.a. medvirke ved udarbejdelse af handleplaner i forhold til UMV (UndervisningsMiljøVurdering).

• Sikre løbende efteruddannelse af lærere og pædagoger i brugen af digitale medier, både i forhold til den digitale dannelse og brug af de digitale medier i undervisningen.