Alsønderupmodellen

Alsønderupafdelingen har elever fra 0. til 6. årgang. Der arbejdes i skoleåret 22-23 aldersintegreret på nogle årgange, så vi har 0. klasse for sig selv, 1. klasse for sig selv, 2.-3. årgang (som vi kalder Lille A) undervises sammen, 4.-5. årgang (SA11) undervises sammen , og 5.-6. årgang (SA22) undervises sammen.

Siden august 2014 har vi på afdelingen i Alsønderup arbejdet med en aldersintegreret struktur.

Undervisningen organiseres med det primære formål at skabe et læringsmiljø, der opfylder ambitionerne i lovgivningen for danske folkeskoler, og samtidig danner den bedst mulige ramme for at udleve skolens værdigrundlag.

Undervisningens form og organisation tilrettelægges således, at værdigrundlaget kommer tydeligt til udtryk, og samtidig har fleksibilitet og samarbejde som omdrejningspunkter. Fokus er på aktiviteter og undervisningsformer, der underbygger pædagogikken og skaber de bedst mulige betingelser for et udviklende læringsmiljø. Undervisningen på et aldersblandet spor tager udgangspunkt i hver enkelt barns styrker frem for alder. Det er centralt, at hvert enkelt barn oplever succes ved at kunne få hjælp af kammerater, men også ved at kunne lære ved at hjælpe andre.

Vi ved, at det motiverer elever når der er fokus på:

• Stærke sociale fællesskaber:
    • Gode venner
    • At man føler sig tryg
  • Undervisningsdifferentiering:
    • At læreren forventer noget forskelligt af eleven
    • At der kan være forskel i den støtte og de opgaver, man får
    • Ros og feed - back
  • Varierede arbejdsformer:
    • Leg, spil og bevægelse
    • Ture og besøg på f.eks. virksomheder og museer
    • Eksperimenter og forsøg
  • Medbestemmelse
    • Eleven er med til at vælge arbejdsform
    • Kan arbejde i gruppe eller individuelt
    • At undervisningen tager udgangspunkt i elevernes interesser
    • At eleverne oplever sig lyttet til

Eleverne arbejder i mange forskellige gruppekombinationer, som hver på deres måde giver optimal mulighed for læring. Gruppedannelserne kan variere fx i forhold til aktiviteter, fag, temaer og projekter. Undervisningsformerne er de samme som i andre folkeskoler - undervisningsformer, der lever op til Folkeskolelovens krav om undervisningsdifferentiering.

Eleverne arbejder i niveaudelte grupper, hvor der er taget hensyn til elevernes faglige niveauer i de forskellige fag. Her arbejder eleverne sammen med kammerater, hvor fælles problemløsning er i centrum, og hvor det er muligt at gennemgå nyt fagligt stof, som passer til alle elevers niveau.

Der arbejdes også med mesterlærerprincippet, hvor ældre og yngre elever arbejder sammen. Her kan de ældre elever fungere som guides for de yngre. De små elever bliver motiveret af de store, og de store får cementeret deres viden, fordi det kræver dyb forståelse af det faglige stof, når man skal lære fra sig.

Eleven er en del af et aldersintegreret spor, hvor normer og regler allerede er indarbejdet med de andre elever.

Eleverne vil møde ældre elever på sporet. Eleverne bliver dermed trygge ved at være sammen

med børn i mange aldre, og erfaringen viser, at de bliver gode til at arbejde sammen med børn, der både er ældre og yngre end dem selv. Den enkelte elev får mulighed for at blive udfordret og bekræftet på sit eget faglige niveau, uanset om niveauet er aldersvarende. Derved får alle elever de succesoplevelser, der er vigtige i forhold til den videre udvikling, både fagligt og socialt.