Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for arbejdets fordeling mellem lærerne og pædagogisk personale

 

Princip for arbejdets fordeling mellem lærerne og andet pædagogisk personale, marts 2020         

 

Alle principper for Hillerød Vest Skolen er bygget ud fra samme værdigrundlag: Hillerød Vest Skolen vil gennem gensidig inspiration og omsorg udvikle ansvar, selvvirksomhed og lyst til læring. Gennem tryghed og fællesskab arbejder vi for, at børn og voksne tager ansvar for sig selv og hinanden. Derved skaber vi rammen for selvværd og ligeværd.

Hillerød Vest Skolen er en skole, hvor der tages hensyn til børns forskellighed, og hvor udgangspunktet er, at alle børn har talenter.

Der er fokus på barnets individuelle behov og forudsætninger samtidig med, at der også er fokus på barnets behov for fællesskab.

 

Hillerød kommunes skolepolitik: 2016-2020 (uddrag): Skoleledelse er centreret om elevernes læring og trivsel, og der arbejdes systematisk med pædagogisk data som grundlag for forbedringer i skolen.

 

Folkeskoleloven § 45, stk. 2: ”Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger vedrørende skolens elever. Lederens konkrete beslutninger vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer og principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af kommunalbestyrelsen”.

Værdi

 

 

 

 

 

 

 

 

Baggrund

Formålet er at sikre størst mulig læring og trivsel blandt eleverne, og at sikre et fagligt og socialt udviklende miljø for det pædagogiske personale.

Formål

  • Al fagopdelt undervisning varetages så vidt muligt af lærere med undervisningskompetence i de fag, de underviser i.
  • Det tilstræbes, at der er en højt kvalificeret varetagelse af de opgaver, der ligger ud over den fagopdelte undervisning, fx AKT, læsevejledning, understøttende undervisning, samarbejde med eksterne parter, mv.
  • Det tilstræbes, at medarbejderteams sammensættes mangfoldigt med hensyn til eksempelvis anciennitet, alder, køn, etnicitet.
  • I fordeling af arbejdsopgaver skal der så vidt muligt lægges vægt på vurderinger af opgavens indhold og omfang, medarbejderens erfaring og kompetence samt klassens sammensætning.

Mål

At personalet scorer mindst 4 ud af 5 i tilfredshedsmålinger i forhold til tilfredshed med deres arbejdsplads.

At skolen kan dokumentere at al fagopdelt undervisning og opgaver i høj grad varetages af lærere med relevant undervisningskompetence.

At medarbejdersammensætningen løbende følges og rekruttering skeler til en mangfoldig sammensætning.

At medarbejderne en gang årligt tilbagemelder om deres erfaring og kompetence svarer til klassens behov og opgavens indhold og omfang.

Succeskriterier

  • Det er skolens ansvar at fastlægge mål for læring og trivsel blandt elever og have handlingsplaner, hvis målene ikke nås
  • Det er skolens ansvar at fastlægge mål for fagligt og socialt udviklende miljø for det pædagogiske personale, og have handlingsplaner, hvis målene ikke nås.

Skolens ansvar