Elevers brug af eget IT udstyr

Retningslinjer for elevers brug af eget It-udstyr

Elevers medbringning og brug af egne it-enheder til skolebrug er absolut frivillig. Skolen kan

ikke stille krav eller forventninger om, at elever benytter egne it-enheder i undervisningen.

Skolen skal som hidtil stille it-udstyr til rådighed for undervisningen.

Hvis elever medbringer egne enheder gælder følgende:

• Elevers medbringning af egne it-enheder sker på eget ansvar. Skolen har ikke nogen erstatningspligt over for medbragt udstyr, der bliver stjålet eller ødelagt i skoletiden. Skolen kan ikke gøres ansvarlig for skader, der er opstået på vej til skole, i undervisningen eller i frikvarteret.
  • Elevers brug af egne it-enheder skal til enhver tid respektere begrænsninger i brugen af enhederne, som følger af skolens ordensregler samt skolens retningslinjer for brug af printere og andet udstyr.
  • Elever skal også med egne it-enheder overholde gældende lovgivning vedrørende brug af internettet, eksempelvis vedrørende tjenester med aldersbegrænsninger, hacking og ulovlige fildelingstjenester – ligesom eleverne skal respektere skolens normer for god web-etik.
  • Det er lærerne, der i den enkelte undervisningssituation vurderer, om elevens udstyr er hensigtsmæssig til anvendelse samt om elevens anvendelse er hensigtsmæssig. Hvis en elev ikke følger ordensreglerne, skolens retningslinjer i øvrigt eller lovgivning, kan skolens leder inddrage elevens ret til at benytte egne enheder i undervisningen. Inddragelse kan højst ske for en periode på 3 måneder og meddeles forældrene skriftligt med begrundelse.
  • Skolen tilbyder ikke særlige opbevarings- eller sikringsmuligheder for elevers it-enheder.
  • Eleverne er selv ansvarlige for opbevaring af medbragte it-enheder.
  • Skolen tilbyder ikke særlige opladnings-stationer til medbragte enheder og det vil kun i begrænset omfang være muligt at oplade på skolen. Medbragte enheder bør derfor være fuldt opladede.

Det anbefales, at medbragte it-enheder så vidt muligt er antivirus-beskyttede med nyeste sikkerhedsopdateringer.

Det kan oplyses, at elevers egne enheder ikke har adgang til undervisningsnetværkets printere og mappesystemer, da dette kræver særlig installation på den enkelte enhed.