Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for samarbejde mellem skole og hjem

 

Princip for samarbejde mellem skole og hjem, maj 2019        

 

 

Alle principper for Hillerød Vest Skolen er bygget ud fra samme værdigrundlag: Hillerød Vest Skolen vil gennem gensidig inspiration og omsorg udvikle ansvar, selvvirksomhed og lyst til læring. Gennem tryghed og fællesskab arbejder vi for, at børn og voksne tager ansvar for sig selv og hinanden. Derved skaber vi rammen for selvværd og ligeværd.

Hillerød Vest Skolen er en skole, hvor der tages hensyn til børns forskellighed, og hvor udgangspunktet er, at alle børn har talenter.

Der er fokus på barnets individuelle behov og forudsætninger samtidig med, at der også er fokus på barnets behov for fællesskab.

 

Værdi

 

Samarbejdet mellem skole og hjem sikrer, at Hillerød Vest skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og udnytter deres potentiale.

 

Formål

 

  • Kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respektfuld.
  • Alle forældre og ansatte kender skolens retningslinjer for, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.
  • Det er let for alle forældre at holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns skoledag.
  • Skolen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.

 

Kommunikation mellem skole og hjem

Den primære kommunikationsvej imellem skole og hjem er Aula.
Via Aula holder forældrene sig orienteret om alle praktiske forhold vedrørende skolen og barnets skolegang.
Almindelige meddelelser mellem skole og hjem sker elektronisk via Aula. Ved personlige sager, tilstræbes det, at der indledes med personlig kontakt frem for at benytte Aula.  

 

Skolens ansvar

  • Skolen sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer samt hvilke træffetider, de enkelte ansatte har.
  • Skolen holder forældrene orienteret om barnets faglige, personlige og sociale udvikling. Skolen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår akutte faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær.
  • Skolen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.
  • Skolen tilstræber at kommunikere tydeligt og rettidigt til forældrene.
  • Skolens ansatte svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene - som hovedregel indenfor 3 arbejdsdage.

Forældrenes ansvar

  • Forældrene kontakter skolens ansatte inden for deres træffetider.
  • Forældrene holder sig orienteret om deres barns skolegang fx via Aula.
  • Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.
  • Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, tager direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene henvendelse til skoleledelsen.
  • Forældrene retter henvendelse til skoleledelsen og/eller skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper, værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves.
  • Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på dialog om og løsning af konflikten. Forældre kontakter ikke det andet barn direkte. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.

Elevernes ansvar

  • Eleverne er orienteret om samarbejdet mellem skole og forældre.
  • Eleverne inddrager skole og forældre, hvis de oplever forhold, som påvirker skolegangen væsentligt.

 

 

Skole-hjem samtaler

Der afholdes minimum en samtale i løbet af året pr. elev. Både skole og forældre kan bidrage til dagsordenen, som de gensidig orienterer hinanden om inden samtalen.

Samtalen kan fx omhandle elevplan, elevens faglige, personlige og sociale udvikling.

Det aftales på forhånd om eleven deltager i skole-hjem samtaler.

 

Forældremøder

Der afholdes som hovedregel minimum et forældremøde. Det enkelte mødes dagsorden fastlægges i et samarbejde mellem skole og kontaktforældre. På møderne informeres om klassens trivsel, om aktuelle emner, om samarbejde mellem skole og hjem og forældrerådets planer.

 

Forældreråd

Forældrene i hver klasse/hold vælger et forældreråd bestående af et passende antal forældrerepræsentanter. De vælges for minimum et år ad gangen og fungerer indtil næste forældreråd er valgt. Forældrerepræsentanterne planlægger og afholder arrangementer og andre tiltag udenfor skoletiden (mest af social karakter). Forældrerådet og lærerteamet har en dialog om klassens hverdag, og det tilstræbes at aktiviteter, som forældrerådet tager initiativ til, koordineres med lærerteamet i det omfang, det er relevant.  

 

Kontaktforældre

Hver klasse vælger 2 kontaktforældre, der har kontakten til skolebestyrelsen. Kontaktforældrene kan vælges blandt forældrerådets medlemmer. De vælges for minimum et år ad gangen og fungerer indtil nye kontaktforældre er valgt. Kontaktforældrene mødes et 1-2 gange årligt med skolens ledelse og repræsentanter fra skolebestyrelsen.

 

Skolebestyrelsen

Skolebestyrelsen virker ud fra de lovmæssige rammer, som er fastsat i folkeskoleloven. Skolebestyrelsen udsender nyhedsbreve med information om bestyrelsens arbejde.

 

Mål

 

 

 

 

 

 

 

 

Indhold

 

Hver klasse/hold har et forældreråd og kontaktforældre, og skolebestyrelsen er i kontakt med disse.

Alle forældre har en aktiv profil på Aula.

Skolen oplever, at kommunikationen mellem skole og forældre primært finder sted på Aula.

Forældrene oplever, at kommunikationen mellem skole og forældre er passende.

Forældretilfredshedsundersøgelsen viser (mere end 75 %) tilfredshed med kommunikationen.

Skolens hjemmeside gennemgås årligt.

Skolehjem samtaler og forældremøder afholdes for alle elever.

Succeskriterier