Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for undervisningens organisering

 

Princip for undervisningens organisering, april 2019               

 

Princip for undervisningens organisering skaber rammerne for, at Hillerød Vest Skolen udvikles gennem gensidig inspiration og omsorg, ansvar, selvvirksomhed og lyst til læring.

 

Hillerød kommunes skolepolitik: 2016-2020:

  • Alle elever skal trives og opleve sig som en del af et fagligt og socialt fællesskab.
  • Alle elever skal vide, hvad de skal lære, og hvorfor det skal læres. De skal samtidig have konkrete tilbagemeldinger på, hvor de er i deres læreproces, og vejledning i hvordan de kommer videre.
  • Alle elever skal opleve en sammenhængende, varieret og praksisnær skoledag gennem faglig fordybelse, bevægelse og inddragelse af lokalsamfundet.
  • Vi arbejder systematisk og strategisk med at skabe en stærk samarbejds- og videndelingskultur.
  • Skoleledelse er centreret om elevernes læring og trivsel, og der arbejdes systematisk med pædagogisk data som grundlag for forbedringer i skolen.

 

 

Værdi

Undervisningens organisering skaber rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel, og sikrer, at der i klasser og på trin skabes velfungerende læringsfællesskaber. Distrikt skolelederen har det overordnede ansvar for undervisningen organisering.

 

Formål

Elevernes placering i klasser og på trin

Ved klassedannelse tager skolen udgangspunkt i:

  • Homogene klassestørrelser
  • Ligelig fordeling i forhold til
    • køn
    • tosprogede elever
    • elever med kendte udfordringer/særlige behov
    • elevers styrker og svagheder, herunder modenhed
  • Forældre og elevers ønsker til klassedannelse, herunder relationer
  • Skoleudtalelse fra afgivende skole/institution, herunder observation i HFO, hvis forældre giver samtykke og klasselærerens input.
  • Søskende på samme skole

Elever med bopæl i distriktet har altid ret til at blive optaget på Hillerød Vest Skolen. Øvrige elever optages kun, hvis der er plads i forhold til kommunes fastlagte klassestørrelse og med hensyntagen til den aktuelle klasses sammensætning og elevens forudsætninger.

 

For Alsønderup afdelingen gælder, at klassen er defineret som aldersblandet indskolingstrin eller mellemtrins trin.

 

Klassedannelse er aldrig mere endelig, end den kan ændres, hvis balancen i klasser er skæv enten pga. pædagogiske, sociale, faglige eller økonomiske forhold. I udgangspunktet sker dette ikke for elever i 0.-6. klasse af hensyn til nærhedsprincippet.

Hvis ændring af klassesammensætning skønnes nødvendig, skal skolens ledelse inddrage skolebestyrelsen og berørte klasser forældre og tage hensyn til følgende:

  • Information om ændringer gives så hurtigt og så ensartet som muligt og indeholder en klar beskrivelse af baggrund for ændringer og forventet resultat
  • Information skal gives i så god tid, at forældrene får medindflydelse på processen.
  • Mindst mulig indgriben og langtidsholdbar løsning

 

I 7. klasse brydes alle klasser på årgangen op og der dannes nye. Klasserne offentliggøres i juni.

 

Elevernes undervisningstimetal

Skolen tilstræber, at undervisningstiden ikke væsentlig overskrider minimumstallet defineret i folkeskoleloven.

 

Skoledagens planlægning

Skolen tilstræber, at undervisningen i indskolingen tilrettelægges i tidsrummet 8-14 og i mellemtrin og udskoling mellem 8-15.

I fag med mere end en ugentlig lektion tilstræbes dobbeltlektioner, af hensyn til elevers og læreres optimale udnyttelse af tid og fokus.

Skolen tilstræber, at undervisningen opleves både sammenhængende og varierende både for elever og lærere.

Skolen tilstræber, at der er en pause efter hver anden lektion.

Skolen kan ved tidsbegrænset temaundervisning se bort fra dette princip.

 

Holddannelse

Skolen tilstræber at bruge holddannelse på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.

 

Samarbejder

§3 Stk. 4. Skolerne indgår i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med virksomheder, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, med lokale fritids- og klubtilbud og med de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner. Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes samarbejder, og skolebestyrelsen fastsætter principper for samarbejdet.

 

Deltagelse i anden undervisning

§5 Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at undervisning i de fag, der er nævnt i stk. 2, tillige kan gives på andre klassetrin inden for 1.-9. end fastsat i stk. 2. Undervisningen kan ikke træde i stedet for den undervisning i faget, der skal foregå på de i stk. 2 nævnte klassetrin. Hvis der på skolen gives undervisning efter 1. pkt., skal det sikres, at det er muligt at følge undervisning i faget, der er tilrettelagt, alene ud fra at der undervises på de klassetrin, der er nævnt i stk. 2.

 

Ny klassedannelse i 7. klasse
Klassedannelsen i 7. klasse sker for at sikre homogene klassestørrelser, ligelig fordeling i forhold til køn, tosprogede elever, elever med kendte udfordringer/særlige behov, elevers styrker og svagheder. Derudover gennemfører klasselæreren en samtale med hver elev, så hendes/hans synspunkt inddrages.

 

Supplerende undervisning og specialundervisning

Skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning og specialundervisningen.

Skolen tilstræber at have den nødvendige specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til at specialundervisning kan gives på skolen til de elever, der fortsat er knyttet til en almindelig klasse.

Skolen tilstræber, at personalet, der varetager den supplerende undervisning, lever op til de samme kvalifikationskrav, som gælder for specialundervisningen.

Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende undervisning eller specialundervisning, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid.

 

Mål

Skolebestyrelsen diskuterer og vurderer mindst en gang årligt, hvorvidt princippet er opfyldt. Det sker fx i forbindelse med den årlige skemaplanlægning og klassedannelse og ved ad hoc ændringer i klassedannelse. Ved tilfredshedsundersøgelser vurderes tilfredshed med undervisningens organisering

 

Succeskriterier

Skolens ledelse meddeler alle afvigelser fra ovenstående straks til skolebestyrelsen og begrunder afvigelsen.

Skolens ledelse informerer elever og forældre om ændringer som følge af princippet

Skolens ledelse informerer lærerne/skolens personale om princippet og sikrer den rette kommunikation mellem lærere, elever og forældre om princippets indhold.

 

Skolens ansvar

Forældrene samarbejder om de rammer princippet sætter og kan påvirke princippet via dialog med skolebestyrelsen

Forældrenes ansvar

 

Eleverne vurderes ikke at have særligt ansvar i forhold til dette princip.

Elevernes ansvar